Friday, January 21, 2011

Buli

Adala sorang mamat ni..nk kata tak bijak, keje da bertahun2, CV berjela2. bila tanya cakap berbuih2..tp macam buih la harapkan banyak je isi kosong. Nk kata tade keje meja bersepah2. Bila tanya buat kerja ape, sampai tersembur2 list down kerja melangit. last2 sebenarnya jadi ape, mmgla keje melangit..tp utk dikepaaammmmm sampai nk dekat dateline pastu pas kt kuli2 suh siapkan dalm masa 2 hari!! kang kuli ni tunjuk rajin siap cepat, bertingkat2 lg la keje mamat ni dia kena siapkan. boleh naik pangkat jd kuli batak dia. menyampah sungguh keje ngn org lidah berlobang camni. hmmps.



Mmg mcm tulah bila hidup bermasyarakat, bukan dalm politik je boleh buli membuli bahkan sejak dr sekolah lg org da pandai buli2. lg dahsyat bila dibuli sampai nyawa jadi taruhan. tak dinafikan, sikap buli mungkin ada pada setiap org..mcm aku kecik2 dulu pun suka buli adik2 aku, paling teruk pun kena buat air milo n amikkan aku makanan je..kan nani kan kan.. malah adik2 aku pernah je buli aku, suh aku beli itu ini..kan nani ijah kan kan. kadang tu kita membuli sekadar ambil kesempatan atas org lain, contohnya mcm kt atas tu la. ada yg membuli kerana kuasa dan ego. kes biasa, mcm tuan rumah buli org gaji, kejap2 suh buat air, kejap suh basuh kencing berak anak, belum sempat nk bukak pampers dapat lagi order suh buat susu anak, gosok baju dsbg..lg dasat bila kuasa merasuk fikiran sampaikan hilang pertimbangan mengambil hak dan kehormatan org lain. itu biasa kita dengar..bersepah2 di dada akhbar.

hm tu je yg aku nk repek hr ni, mmg da lama geram ng mamat iran ni..ms memula start keje mmg aku agak impress ng dia, berckp sentiasa konfiden, tanya apa saja, akan dijawab mcm ahlil nujum, mcm bijak pndai. sbnarnya banyk dah org mcm ni aku jumpe. biasala kan bila kita kurang berilmu, naive, kita mudah kagum dan tersilap nilai dengan kehebatan org lain. padahal ape yg dikata belum tentu boleh diguna pakai. sikap yg ditonjolkan belum tentu melayakkan dia utk dihormati/disenangi org lain. kdg bila terasa terlebih pandai, kita pandang kecil org lain, kita ejek, kita buli. dan jgn mula berteka teki sendiri bila org tidak hormat kita, org menjauhi kita. ape ko rasa ko bagus sgt??

3 comments:

mawar said...

blleerrghh..stress pulak aku baca. heh. kat mane2 pun mmg ada kes cap ayam cenggini.. &%$*#@!!

sian ijah ngn nani..sampai skang kot ko buli diorang kan kan nani ijah kan kan?

NAni said...

hah spe la kak mawar ni.bagus btul :D

MiSs iiMa said...

aah sampai sekrg jugakla diorang buli aku..harta2 aku tetibe je lesap, baju2 pun tetibe ade dlm almari org lain.